hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > همدان| هزار هکتار به ذخیره‌گاه جنگلی همدان افزوده می‌شود

همدان| هزار هکتار به ذخیره‌گاه جنگلی همدان افزوده می‌شود

مسئولین استان همدان امسال عزم خود را جزم کرده‌اند توسعه جنگل‌ها و مراتع این استان را در دستور کار قرار دهند. 

به گزارش مهر ،استان همدان با بهره‌مندی از ۴۳ هزار هکتار جنگل این روزها در تکاپوی اضافه کردن یک هزار هکتار دیگر به سطح جنگل‌کاری‌های این استان بوده و در این زمینه مشارکت مردم را طلب کرده است. بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده نزدیک به نیمی از مساحت استان همدان را اراضی ملی تشکیل می‌دهند که شامل ۴۳ هزار هکتار جنگل ازجمله جنگل طبیعی، اراضی جنگلی و دست کاشت است و مساحت ۸۲۲ هزار هکتار مرتع است.

طبق آخرین آمار ارائه‌شده استان همدان دارای ۴۳ هزار هکتار اراضی و ذخیره‌گاه‌های جنگلی و جنگل‌کاری دست کاشت است که با توجه به کمبود جنگل و اهمیت و ارزش ویژه آن، مراقبت از جنگل‌ها با دقت بالایی صورت می‌گیرد و تلاش برای توسعه این میزان نیز در دستور کار است.

خشکسالی‌های دهه اخیر لزوم توجه به محیط‌زیست را افزایش داده است

کارشناس منابع طبیعی استان همدان در همین خصوص با بیان اینکه شرایط جغرافیایی استان همدان ایجاب می‌کند به‌منظور مقابله با بیابان‌زایی طرح‌های توسعه جنگل و مرتع افزایش یابد، گفت: خشکسالی‌های دهه اخیر و همچنین گسترش گردوغبار لزوم توجه به منابع طبیعی و محیط‌زیست را افزایش داده است.

سحر بیات با اشاره به وضعیت جنگل‌ها و بیان اینکه جنگل‌ها از انواع منابع طبیعی به‌عنوان حیاتی‌ترین بستر توسعه پایدار محیط‌زیست به شمار می‌روند، گفت: افزایش سرانه جنگلی و فضای سبز با ارتقای سطح آگاهی عموم مردم نسبت به اثرات سازنده جنگل‌کاری تسریع پیدا خواهد کرد. او با تأکید بر لزوم استفاده و جلب مشارکت مردمی در خصوص توسعه فضای سبز و جنگل‌کاری، اعلام کرد: جنگل‌کاری، حفظ آب‌وخاک و جلوگیری از فرسایش را سبب می‌شود.

طرح جامع بوم سازگان جنگل‌های زاگرس در دست اجرا است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز در همین خصوص افزود: طی سال جاری برنامه جامعی برای حفاظت از عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان تدوین و از ابتدای سال اجرایی شده است. اسفندیار خزایی گفت: طرح جامع بوم سازگان جنگل‌های زاگرس با هدف حفاظت، احیا و توسعه جنگل‌های استان از اولویت‌های اصلی در سال ۹۸ بوده و در دست اقدام است. او گفت: همدان ظرفیت تولید ۲ میلیون اصله نهال را دارد و کار تولید نهال با مکانیسم‌های مشخص و رعایت اصول فنی و علمی موجب رشد و توسعه استان خواهد بود. مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با یادآوری اینکه حفاظت از منابع طبیعی تنها محدود به حفاظت فیزیکی از عرصه‌های منابع طبیعی نمی‌شود، به پروژه جنگل‌کاری یک هزار هکتاری همدان اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز با هدف احیای رویشگاه‌های تخریب یافته و توسعه جنگل در دستور کار است که در قالب برنامه‌های استانی و ملی و پروژه بوم سازگان جنگل‌های زاگرس به اجرا درمی‌آید.

ایجاد ۲۵ کیلومتر کمربند حفاظتی در مرز بین اراضی منابع طبیعی و مردمی 

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان همدان نیز با بیان اینکه امسال ۲۵ کیلومتر کمربند حفاظتی در مرز بین اراضی منابع طبیعی و اراضی مردمی ایجاد می‌شود، اظهار داشت: طرح احداث کمربند حفاظتی یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های اساسی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است که با هدف حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی اجرا می‌شود. رضا الوندی بابیان اینکه در سال‌های گذشته احداث کمربند حفاظتی به‌صورت فیزیکی با ایجاد کانال و قطعات فیزیکی اجرا می‌شد که از سال گذشته به‌صورت نوار سبز و با کاشت نهال با گونه‌های با قابلیت اقتصادی دنبال می‌شود، گفت: گونه‌های گیاهی که در کمربند حفاظتی کشت می‌شود سازگار با اقلیم هر منطقه و گونه‌های صنعتی، دارویی، خوراکی و مثمر اقتصادی هستند. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد